عبدالمعطی ابوزید، رئیس انجمن هنرمندان تجسمی فلسطینی در سوریه درگذشت
سفر به جهان هنر پیش از سفر به جهان ابدی

with No Comments

«معلم، استاد، هنرمند، مبارز، وطن‌پرست و یکی از دوستان صمیمی حبیب‌الله صادقی، هنرمند فقید کشورمان…» اینها تنها بخشی از خصوصیات عبدالمعطی ابوزید، رئیس انجمن هنرمندان تجسمی فلسطینی در سوریه است که تا همین چند روز پیش، میهمان حوزه هنری در ایران بود؛ سفری چند روزه که حالا آخرین سفر زندگی‌اش پیش از سفر ابدی لقب گرفته و گویی آمده بود تا هنر و آثار هنری و تاریخی ایران، آخرین تصویری باشد که در زندگی پرفراز و نشیبش ثبت می شوند. استاد عبدالمعطی ابوزید، روز گذشته ۷اسفنده ماه تنها چند روز پس از سفری خاطره انگیز به ایران در خانه اش در شهر دمشق سوریه دار فانی را وداع گفت.

سفر به ایران

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، اولین روزهای اسفندماه امسال بود که جمعی از مدیران هنری سوریه به دعوت حوزه هنری، در سفری چند روزه به ایران، میهمان حوزه هنری شدند. یکی از میهمانان این سفر  عبدالمعطی ابوزید، رئیس اتحادیه هنرهای تجسمی فلسطین در سوریه بود که به همراه جمعی از مدیران ارشد و تراز اول هنر سوریه به کشورمان سفر کرده بودند. سابقه آشنایی او با ایران و هنرمندان کشورمان اما به سال ها قبل از این سفر باز می گشت. به زمان دوستی صمیمانه اش با حبیب الله صادقی، هنرمند فقید کشورمان که همین سابقه دوستی باعث توجه رسانه‌ها به حضور وی در کشورمان شد. تا جایی که خبرگزاری تسنیم، در حاشیه بازدید هیات هنری سوریه  از نمایشگاه پوستر «کار خودشونه» در حوزه هنری، به گفت و گویی با عبدالمطیع ابوزید پرداخت و او درباره هنر و فرهنگ مقاومت چنین گفت: همواره ملت فلسطین، سوریه و ایران در ارتباطات استوار و متینی با یکدیگر، مشارکت فرهنگی داشته‌اند و این ارتباط ادامه دارد.

او همچنین با اشاره به پوسترهای به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه گفت: اینجا تابلوهای مقاومت را می‌بینیم و ما نیز همیشه در کنار ایران که ستون اصلی مقاومت است، در تابلوی مقاومت شرکت داشته‌ایم و حالا خوشحالیم و مفتخریم که اینجا در میان مردم ایران هستیم. به اعتقاد عبدالمطیع ابوزید، دفاع و خط مقاومت منحصر به تفنگ و اسلحه نیست و هنر،  بلکه فرهنگ و رسانه شاید مهمتر از دیگر عناصر در کنار مقاومت و حتی از آن مهمتر باشد. تا جایی که هنرمندان باید در کنار مجاهدین باشند.

 خبر تلخ

حالا چند روز از حضور هیات هنری سوریه در کشورمان می گذرد. خبری که از سوریه می رسد، تلخ و شوکه کننده است. عبدالمطیع ابوزید دوست و رفیق قدیمی حبیب الله صادقی  بر اثر سکته قلبی  درخانه‌اش به دیار باقی شتافته است.

احمد طرفی، که در این سفر همراه این هیات هنری بود، در یادداشتی درباره استاد عبدالمعطی ابوزید، نوشته است: استاد عبدالمعطی ابوزید، معلم، استاد و هنرمند هنرهای تجسمی فلسطینی، در شهر حیفا(عروس ساحل فلسطین) در سال ۱۹۴۳ به دنیا آمد. پس از یوم النکبت ۱۹۴۸(روز اشغال فلسطین)، به همراه خانواده با عبور از شهر صیدا، در جنوب لبنان به سوریه رانده شدند و تا زمان مفارقت حیات با خاطرات تلخ اشغال سرزمینش در شهر دمشق زندگی کرد. وطن‌پرستی، عشق به هویت فلسطینی و مبارزه برای آزادی سرزمینش از لوث بنی صهیون به طور مکرر در آثار و گفتار و فعالیت‌های او پدیدار است، زیرا او همیشه دغدغه ملی و آرمان مردم داغدیده‌اش را بر دوش می کشید و بر این اساس توانست خدمت بزرگی به تحکیم هویت ملی فلسطین در زمینه هنر کند.

شهر او، حیفا، و درک او از دریا و زیبایی طبیعت آن و خاطرات کودکی که در آن گذراند، به علاوه مجموعه تصاویر تلخ و شیرینی که از مهاجرت اجباری و مبارزات در ذهن داشت، در یاد او ماندگار شد و این امر بر آثارش زیبایی مضاعف داد.

در حقیقت دوران زندگی هنرمند فقیدمان در سه دوره کودکی و زندگی در فلسطین، مهاجرت اجباری و مقاومت و استقرار در سوریه و آغاز زندگی هنری به صورت تخصصی درشهر زیبای دمشق، همه و همه در خدمت حفظ هویت فلسطین و مقاومت مردمی آن و نمایان کردن خوی وحشی و غیر انسانی رژیم غاصب صهیونیستی بود.

عبدالمطیع هنرمند پیشگام در هنر معاصر فلسطین

این هنرمند حوزه تجسمی یکی از برجسته‌ترین پیشگامان هنر معاصر فلسطین به شمار می‌رود، او در نقاشی‌ها و آثارش، موضوع وطن را با قلب، روح و جسم خود حمل می‌کند، زیرا در هنر ابزاری مهم برای بیان احساسات خود و مردم سرزمین خود می‌یابد.

رفاقت دیرینه با حبیب الله صادقی

وی در ایران با هنرمندان برجسته ای همچون مرحوم حبیب الله صادقی رفاقت دیرینه ای داشتند و این رفاقت و همکاری باعث شد در سال ۱۳۸۲ با همکاری مرحوم استاد صادقی نمایشگاه بزرگی از آثار هنرمندان فلسطینی که همگی از شاگردان استاد ابوزید بودند در موزه هنرهای معاصر فلسطین در تهران برگزار شود.در حقیقت می توان عبدالمطی ابوزید را به عنوان یکی از اولین بنیانگذاران اتحادیه هنرمندان تجسمی فلسطین در سال ۱۹۷۹ به شمار آورد، وی به عنوان حامی و سازمان دهنده جنبش هنرمندان تجسمی در سرزمین های اشغالی و خارج از کشور شناخته می شود و نقش بسیار مؤثری در معرفی آرمان فلسطین و مقاومت مردم آن در حوزه هنر ایفا کردند. استاد ابوزید توانست شعبه های این اتحادیه در کشورهای مختلف از جمله سوریه، کویت، لبنان را نیز ایجاد کند و همچنین در اکثر نمایشگاه های تجسمی که در کشورهای اسلامی، عربی و اروپایی برگزار می شد، حضور فعال داشته باشد تا بتواند صدای مظلومیت و مقاومت مردم مظلوم فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی را به زبان هنر به گوش جهانیان برساند.همچنین از وی آثار فاخری در رابطه با سردار دل ها، شهیدحاج قاسم سلیمانی بجا ماند که در سال جاری و به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار عزیزمان، در دمشق نمایشگاهی از این آثار برگزار شد. خداحافظی با استاد هنرمند فقیدمان

پس از عمری سرشار از خدمت، مجاهدت و مقاومت در ظهر روز هفتم اسفندماه ۱۴۰۱ در شهر دمشق و به دور از وطن خود دعوت حق را لبیک گفت. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

انتهاي پيام/

Leave a Reply