رئیس اتحادیه هنرهای تجسمی فلسطین در سوریه درگذشت

with No Comments

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛  عبدالمعطی ابوزید، نقاش و رئیس اتحادیه هنرهای تجسمی فلسطین در سوریه  در طول بیش از نیم‌قرن فعالیت خویش، آثاری ماندگار و شاگردانی توانمند را برای جبهۀ مقاومت تربیت کرد.

محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت ابوزید را اعلام کرده و چنین آورده است:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

دست توانمند هنرمندان متعهد و دردآشنا، زبان گویای ملت خویش و نقش‌های آنان، ندای رسای درد مردم زمانۀ ایشان است؛ درد مردمی که به قول پرستوی شاعر، قیصر عزیز، «چین پوستینشان، مردمی که رنگ روی آستینشان، مردمی که نام‌هایشان، جلد کهنۀ شناسنامه‌هایشان درد می‌کند». نقاش فقید، مرحوم عبدالمعطی ابوزید، هنرمند دل‌آگاهی بود از سرزمین عزیز فلسطین که در طول بیش از نیم‌قرن فعالیت خویش، آثاری ماندگار و مهم‌تر و مؤثرتر از آن، جوانان هنرمند و شاگردان توانمند بسیاری را به جبهۀ مقاومت تقدیم داشت و به رغم همۀ سختی‌های زندگیِ در تبعید، لحظه‌ای از کار و تلاش و مجاهدت هنری نایستاد. او به نیکی و بسیار زود دریافت که پایداری در برابر دشمن غاصب، به همان اندازه که نیازمند غیورمردانی رزمنده و سلاح‌دردست است، به همان میزان هم به هنرمندان دردمند و خلاقی احتیاج دارد که با احضار گذشته و بیان مسائل امروز، تصویر روشنی از فردا بیافرینند و زندگی را برای مردم خویش معنادار و غنی‌تر سازند. او با همین نگرش عمیق و با هدف زنده نگاه داشتن یاد میهن و خاطرۀ خانه، در طی این نیم‌قرن اقدام به بازیابی هویت ملی مردم خویش در قالب عناصر بصری و نشانه‌های تصویری کرد و با نشر مدام آن‌ها در آثار هنری خود و شاگردانش کوشید در برابر دیو نسیان بایستد و مانع فراموشی تصویر میهن در ذهن و جان هم‌وطنان آوارۀ‌ خود شود.

افتخار میزبانی از ایشان در روزهای اخیر، خاطره‌ای ارزشمند برای خانواده حوزه هنری خواهد بود تا نقش اثرگذار هنرمند غیور مسلمان در مسیر نورانی مقاومت بیش از پیش رخ بنماید. درگذشت این هنرمند خلاق، مبارز، صبور و متواضع را تسلیت عرض می کنم و و از خداوند متعال برای روح بلندپروازش، مراتب عالی آسمانی و برای خانواده و نزدیکان محترم ایشان نیز صبر بر این مصیبت را مسألت می‌کنم.

Leave a Reply